lördag 24 januari 2015

Min "Visste du att-topplista"


Det är alltid kul att lära sig någonting nytt, så nu vill jag dela med mig av några roliga och otroliga saker jag trots en hel del googlande inte hade den blekaste om innan jag själv blev gravid.

  • En av de mest seglivade myterna är (väldigt bestämt enligt min barnmorska) att nästan alla förstföderskor går över tiden. Däremot om du får två barn och har gått över tiden med den första så gör du troligtvis det med den andra med, samma gäller om den första tittar fram för tidigt så följer troligtvis den andra samma fotspår.

  • Att få "triss” i pojkar eller flickor är ganska ovanligt. Får man tre barn är sannolikheten att få enbart pojkar 14% och enbart flickor 11%. 

  • Allt är inte som på film, helt galet va? Det med att vattnet går och det bara är att slänga sig i bilen på två röda för att inte riskera att föda i farstun , njaa..."vattnet går" bara hos cirka 30% av de som föder.

  •  Alla Kavli's ostar på tub är pastöriserade = Oh yeah, fritt fram på dom preggon, även på ädelosten!

  • Bara 5% av alla barn föds exakt på den beräknade dagen, inte så konstigt egentligen med tanke på att man trots allt bär omkring på krabaten i 9 månader.

  • Endast 2,5% av de som föder barn går till vecka 42+0, resterande 97,5% har fött vid det laget. (Jag håller tummarna för att kylskåpssmidiga jag tillhör de 97,5%)

  • Efter barnet är fött så ska du föda fram moderkakan. Det hade jag inte en aning om, trodde det ingick i paketet. Dock är det ingenting att vara nervös över då grovjobbet redan är gjort.

  • Håll i hatten, här kommer la grande finale! En av metoderna för igångsättning av förlossningen är ballongmetoden, där förlossningsläkaren för in en ballong (ouppblåst, tack och lov) i *du vet var*. Själv ser jag en neonfärgad kalasballong med McDonaldsloggan på framför mig som någon för glatta livet blåser upp med manuell pump, men trots att jag inte vet detaljerna så är det knappast fallet. Det enda jag vet är att den blåses upp gradvis för att steg för steg öka trycket på livmodermunnen i hopp om att det ska sätta fart på förlossningen.

Det var det jag kunde komma på på rak arm. Hur ser din lista ut?

Ha en fortsatt fin helg!


 PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar